کاربرد شیر پیسوار چیست ؟ + معرفی انواع شیر پیسوار

شیر پیسوار

شاید نام شیر پیسوار را شنیده باشید اما ندانید این شیر چیست و چه کاربردی دارد. شیرآلات انواع مختلفی دارند که کاربردهایشان نیز متفاوت از هم می باشند. یکی از شیرآلات مهم ساختمانی که نقش مهمی نیز در ساختمان دارد، شیر های پیسوار می باشد. اگر دوست دارید با این شیر کاربردی و کارکرد آن آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

شیر پیسوار چیست؟

آب ورودی به ساختمان باید توسط یک سری از شیرآلات کنترل شوند. تا در صورت نیاز بتوانید جریان آب را به راحتی قطع و وصل نمایید. شیر پیسوار ها به همین منظور طراحی شده اند. تا برای انتقال آب از لوله ها به اتصالات شیرآلات بتوانیم یک مهار کننده آب داشته باشیم. فرض کنید شیرآلات ساختمان دچار جرم و رسوب یا خرابی شده اند و نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. اگر نتوانیم آب ورودی به این شیرآلات را برای تعمیرات قطع کنیم، به محض باز کردن اتصالات، فشار آب به کل محیط اطراف و ساختمان آسیب وارد میکند. اما با کمک شیر پیسوار به راحتی می توانید بدون اینکه آب کل ساختمان را قطع کنید، تنها با قطع کردن مسیر آب ورودی به اتصالات شیر های مورد نظرتان به تعمیر و یا تعویض آنها بپردازید. بنابراین این قطعه کوچک کاربری و نقش مهمی در ورودی آب به اتصالات مختلف ساختمان شما را دارد.در حقیقت شیر پیسوار یک شیر توپی زاویه دار کوچک است که دارای یک اهرم کوچک ربع ساعتگرد نیز می باشد. شما با حرکت دادن این اهرم حتی می توانید میزان فشار ورودی آب گرم یا سرد را نیز به شیر روشویی یا شیر ظرفشویی کنترل نمایید.

آشنایی با نحوه کارکرد شیر پیسوار

شیر پیسوار همانطور که اشاره کردیم نقش مهمی در ورودی آب به شیرآلات خروجی ساختمان مثل شیر ظرفشویی و یا شیر روشویی دارد. از این شیر در مبدا ورودی هم آب گرم و هم آب سرد استفاده می گردد. تا علاوه بر تنظیم میزان فشار آب خروجی از شیرآلات، در صورت نیاز ورودی آب را نیز قطع نماید. در بالا نیز اشاره کردیم که این شیر ها با کمک یک اهرم کوچک کار می کنند که تنها قادر هستند ربع ساعت گرد بگردند. همچنین شیر پیسوار ها در دسته شیر های توپی قرار دارند. شما با چرخاندن اهرم توپک درون شیر را می چرخانید تا مسیر آب را محدود و یا قطع نماید.

گاهی فشار آب منطقه و یا ساختمان شما زیاد است و این فشار آب عملا زمان خروج از شیرآلات، استفاده درست از آب خروجی را مختل می کند و باعث پاشش آب به اطراف می شود. شما با کمک شیر پیسوار به راحتی می توانید شدت ورود آب را کنترل کنید.

شیر پیسوار

کاربرد شیرهای پیسوار چیست؟

تا به اینجای متن با شیر پیسوار و نحوه کارکرد آن آشنا شدیم. حال می خواهیم به کاربرد های این شیر ساختمانی مهم بپردازیم. از آنجایی که این شیر به عنوان یک شیر تنظیم کننده آب نیز می باشد، برای هر قسمت از ساختمان که نیاز به کنترل دارد باید نصب گردد.

با استفاده از شیر پیسوار دیگر نیازی نیست که هر بار برای انجام کارهای تعمیراتی مجبور شوید ورودی آب کل ساختمان را قطع نمایید. بلکه تنها با بستن ورودی آب هر قسمتی که نیاز دارید می توانید همزمان از سایر شیرآلات خود استفاده نمایید. اما اگر بخواهیم به طور کلی به کارایی شیر های پیسوار اشاره نماییم عبارتند از:

  • محل ورودی آب سرد و گرم زیر سینک شیر ظرفشویی
  • محل ورودی آب سرد و گرم زیر سینک شیر روشویی
  • محل ورودی آب سرد و گرم به ماشین لباسشویی
  • محل ورودی آب سرد و گرم به ماشین ظرفشویی
  • محل ورودی آب به یخچال های ساید بای ساید
  • محل نصب اتصالات آب توالت فرنگی
  • کنترل لوله‌های آب، گاز و سایر سیالات محیط های صنعتی

 

شیر پیسوار از چه جنسی ساخته می شود؟

عموما شیرهای پیسوار را از مواد اولیه ای مثل چدن، برنج، سرب و یا پلاستیک می سازند. اما بهترین متریال برای ساخت شیر پیسوار چدن می باشد. زیرا نوع چدنی مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی، ضربه و… دارد. در کنار این کیفیت با قیمت مناسب تری نیز در بازار به فروش می رسد. در درجه دوم شیر های پیسوار برنجی استفاده می شوند و در نهایت شیر های سربی. اگر سختی آب منطقه شما بالا باشد شیر های پیسوار سربی را انتخاب نکنید. زیرا به مرور با آسیب رساندن به شیر باعث وارد شدن سرب به داخل آب ورودی می شوند و این بسیار خطرناک می باشد.

شیر پیسوار ها همچنین دارای روکشی از نیکل یا کروم می باشند تا مقاومت بالاتری در مقابل خوردگی داشته باشند و طول عمرشان نیز بالاتر برود. از طرفی به دلیل متریال ساخت شان می توانند تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد را نیز تحمل نماید.شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار

اگر بخواهیم انواع شیر پیسوار را معرفی کنیم، می توانیم آنها را از نظر جنس، فیلتر، سایز و کاربرد دسته بندی کنیم.

  • جنس شیر پیسوار :

انواع مختلفی که در بالا برای جنس شیر پیسوار ها اشاره کردیم جز دسته بندی این محصول قرار گرفته می شود. در واقع انواع شیر های برنجی، چدنی، سربی و…. در دسته بندی انواع جنس این محصول هستند.

  • فیلتر شیر پیسوار :

بعد از جنس نوبت به خصوصیات داخلی این محصول می رسد. شیر های پیسوار گاهی دارای فیلتر داخلی می باشند و با این کار از ورود هرگونه سنگریزه، شن، آشغال و… به شیرآلات جلوگیری می کنند. در صورت داشتن فیلتر بهتر است هر از چند گاهی با بستن شیر فلکه اصلی آب، به تمیز کردن فیلتر آن بپردازید. در غیر این صورت فشار آب خروجی شما کاهش پیدا می کند.

  • سایز شیر های پیسوار :

دسته بندی دیگری که برای انواع شیر پیسوار ها می توان بیان کرد سایز این شیر ها می باشد. بسته به محلی که قرار است شیر های پیسوار نصب شوند، اندازه آنها کمی بزرگ و کوچک می گردد.

  • کاربرد انواع شیر پیسوار :

در نهایت از نظر کاربرد نیز اهرم شیر پیسوار برای آب های گرم عموما قرمز رنگ و برای آب های سرد به رنگ آبی می باشد.

نکته پایانی

شیر پیسوار عموما کم پیش می آید که دچار خرابی شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. اما گاهی شیر های پیسوار بی کیفیت و درجه سختی بالای آب می تواند موجب خوردگی و سوراخ شدن آنها شود. به سبب این اتفاق نیز شاهد نشتی آب از اطراف شیر ها خواهیم بود. بنابراین باید اقدام به تعویض آنها نمایید که ممکن است دچار پروسه کاری سختی باشد. اما اگر از ابتدا برای خرید شیر پیسوار با کیفیت اقدام کنید دیگر نیازی نیست نگران این موضوع باشید. برند طاهاشیر با ارائه شیرآلات مختلف با بالاترین درجه کیفی ساخت، یک همراه مطمئن برای اتصالات داخلی ساختمان شما می باشد. با طاهاشیر بدون نگرانی از کیفیت آب، سالها از شیر های خریداری شده خود استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماتماس با ما